25 könyves tény rólam #TAG

sunii.jpgRengeteg bloggernél/youtube-ernél láttam ezt a tag-et, és bár nem szoktam ilyet a blogomon, de ehhez most kedvet kaptam. :) Úgyhogy törtem kicsit a fejem rajta, és összeszedtem azokat a dolgokat az "én + könyvek" közös keresztmetszetéből, ami leginkább jellemző rám. :) Amúgy nem reménykedtem, hogy sikerül elérni a 25-öt, végül meg annyi minden eszembe jutott, hogy csomó plusz dolgot is felfirkantottam, szóval megpróbálok ezekből valahogy 25-öt összegyúrni. :))
Kezdjük.

01. Az olvasás fantasztikusságát egyedül fedeztem fel magamnak - sem szüleim, sem nagyszüleim nem voltak igazán nagy olvasók, ők a napilapoknál megmaradtak. A családunkból egyedül nővérem hasonlóan könyvmoly (igaz, nem olyan intenzitással, mint én). Anno néha tesóm olvasott nekem mesét, leginkább a kedvencemet, amit végül már kívülről fújtam, a "Hogyan fogott ki a kovács az ördögön" címűt. :)

02. Bár azelőtt is olvastam már könyveket, a változást a Harry Potter könyvsorozat hozta el az életemben, akkor szerettem meg igazán az olvasást. :) Aztán később, 2009-ben fordult még egyet velem a világ, mikor rászántam magam életem első könyvrendelésére, és keresgéltem a neten - aztán rábukkantam a Moly.hu-ra. Akkor még nem volt Molybolt, úgyhogy rendelni éppenséggel nem tudtam, viszont egyből megtetszett, hogy mi minden időrabló dolgot lehet ott művelni a könyvekkel. :D (Egyébként pont egy elég pocsék időszakon mentem akkor át, így pláne jól jött, hogy a könyvek elterelték a figyelmemet róla, plusz sok új értékes, máig kitartó ismeretségre, barátságra tettem ott szert, amiért külön hálás vagyok.) Úgyhogy azóta is tag vagyok, és kár is lenne tagadnom, hogy ez súlyosbított valamelyest a könyvmániámon is, mivel ott mindig belebotlok olyan könyvekbe, amik felkeltik az érdeklődésemet. :)

03. Ennek is köszönhető, hogy jelenleg már az 1700-at is meghaladta a könyves várólistám (talán nem túl nyerő szokás, de ami megtetszik, és beszerezhető, rakom várólistára, aztán majd eldől, hogy végül elolvasom-e). Iszonyú mennyiség ez, tudom, kb. életem végéig is kitartana ezeket mind elolvasni. :) De igyekszem. 

04. Valószínűleg ez könnyebben menne, ha nem olvasnék ennyire csigalassúsággal. :/ Fogalmam sincs, miért haladok ennyire lassan az olvasmányaimmal, de nagyon ritka, mikor hamar a végükre érek: ahhoz nagyon-nagyon le kell kötnie a könyvnek, ez pedig ritkán fordul elő, bármilyen jó könyvről van szó.

05. Sosem voltak írói törekvéseim. :) Olvasni szeretem a könyveket, nem írni. Igaz, anno (mint sok más kamasz) én is írogattam kisebb "novellákat", saját hétköznapi történéseket kicsit továbbgondolva, barátaimat beleszőve, amiket aztán tesómon és barátokon kívül senki sem olvasott, de mi jól elszórakoztattuk magunkat vele; ezeket el is tettem emlékbe. :) Ezen kívül az egyetlen rendszeres kéz-írásos tevékenység, amit mai napig párnaponta művelek, az a naplóírás. Kézzel, A5-ös spirálfüzetekbe. :) 9 éves koromban kezdtem (idestova 16 éve), de még most sem unom. :)) Talán ez az oka annak is, hogy leginkább az E/1-ben megírt könyveket és a naplóregényeket szeretem.

06. Főiskolán informatikus könyvtáros szakon végeztem, 3 éve, de azóta sem sikerült elhelyezkednem ezen a területen... :/ Végzettségemtől eltekintve egyébként nem vagyok túlzottan könyvtárba járó típus: ennek egyik oka, hogy falun lakom, és a közeli könyvtárak felszereltsége könyvek szempontjából eléggé gyatra... Másrészt nem szeretek és nem is tudok határidőre olvasni (mivel szörnyen lassan haladok a könyveimmel). Ezt leszámítva, abban a három évben, míg főiskolára jártam, gyakran látogattam mind a fősuli könyvtárát, mind pedig a megyeit - még úgy is, hogy jó néhány könyvet olvasatlanul vittem vissza, mert nem értem időben a végére, vagy már bele sem tudtam kezdeni.

07. Azt mindenképpen sikerként könyvelem el, hogy a könyvmániám hatására anyum is kézbe vett végre olvasás céljából egy könyvet, így, 48 évesen, úgyhogy elmondhatom, hogy rávettem valakit az olvasásra. :) Nemrég örömködtem neki egy könyvbeszerzés után, hogy mennyi szuper könyvet zsákmányoltam, és milyen jó áron, aztán minden előzmény nélkül megkérdezte, hogy "és engem vajon milyen könyv érdekelne?". Aztán kezébe nyomtam A napszemű Pippa Kennt, és bár nem halad vele túl gyorsan (részben időhiány miatt), határozottan szereti. :)) És végre ő is olvas! ^^

08. Magyar szerzőktől elég keveset olvasok. Nem tudom, mi az oka ennek, egyszerűen csak így alakul... :/ Ez is egy olyan dolog, amin jó lenne idővel változtatni, mert bizony igazi kincsekre lehet bukkanni magyar berkekben is.

09. E-book olvasó tulajdonos vagyok. :) Egy Koobe Junior-om van, 2012 karácsonyára kaptam szülőktől (ösztöndíjamból akartam megvenni, de beelőztek). Azóta is használom, szeretem is, az se érdekel, hogy nem érintőképernyős (lehet, az már rég beadta volna a kulcsot), meg nem a legújabb, legmodernebb modell - de a célnak tökéletesen megfelel. :)

10. Majdnem mindig van könyv a táskámban. Ez alól szinte egyedüli kivétel, ha páromhoz megyek. :) Viszont jól jött már többször is, hogy volt nálam könyv: pl. volt, hogy koliból hazafelé buszozva egy baleset miatt cirka másfél-2 órát dekkoltunk útlezárás miatt, vagy kórházban jóval többet kellett várni annál, mint amire számítottam, szóval nem unatkoztam... :)

11. Alapjában véve nem szeretem halmozni a könyveket, és csak azért megvenni egyet, hogy elmondhassam, hogy nekem is megvan, pusztán a birtoklási vágy miatt, mert KELL, és aztán meg csak porosodik a polcon, mert maximum egyszer elolvasom, aztán többé felé se nézek. Ennek értelmét nem látom. A kívánságlistám is elég kevés könyvet tartalmaz (inkább csak a kihagyhatatlan akciók szoktak elcsábítani, teljes áron tényleg csak azokat vásárolom meg, amikről úgy gondolom, hogy érdekel annyira, hogy ne csak egyszer olvassam majd el). Igyekszem ezentúl szelektálgatni is a könyveim közül, és amit nem tervezek többször elolvasni, azon így vagy úgy túladok majd. Jelenleg 472 könyvem van, és vészesen fogy a hely a polcaimon... :/ (Apum így is előszeretettel piszkál, hogy meddig akarom még halmozni a könyveimet, mikor meglátja, hogy már megint új lakó érkezett a könyvespolcomra...)

12. Majdnem mindegyik könyvemet rendeltem. Szintén a falu átka, hogy nincs normális könyvesboltunk, illetve ami a szomszéd kisvárosban van, az is erősen "no comment" kategória, mivel teljes áron lehet kapni a könyveket... Így inkább vadászok neten akciókra, kuponokra, ingyen szállításos időszakokra, és csak akkor rendelek. A könyveim zöme egyébként antikváriumokból van (szintén rendelve), ha új könyvet veszek, legtöbbször azokat sem teljes áron. Nekem 2500-3000 ft, vagy még ennél is magasabb ár túl sok egyetlen könyvért... :/

13. Csöndben szeretek olvasni, ellenkező esetben képtelen vagyok odafigyelni a könyvre. Esetleg ének nélküli zenék jöhetnek közben, annak még némi hangulatteremtő ereje is van, ha igazodik a könyv stílusához. :)

14. Az e-könyvek és a papírkönyvek közül utóbbiakat részesítem előnyben, ha már választani lehet, inkább értük nyúlok. :) Mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya, de az én életemben nem fogják soha átvenni az e-bookok a nyomtatott könyvek helyét. Imádom őket nézegetni, szagolgatni, és papírkönyvet olvasni is sokkal másabb érzés, mint elektronikust. Legtöbb könyvem egyébként puhaborítós, ez viszont csak az áraik miatt van így, mert egyébként a keményborítósokat jobban szeretem, és legtöbbször ezek tartósabbak is, kötésük szempontjából.

15. Hangoskönyvet már jó ideje nem "olvasok", viszont volt idő, mikor én is aktív fogyasztója voltam az irodalom ezen szegmensének is. :) Aztán szép lassan felhagytam a hangoskönyvekkel, mert egyéb tevékenységek közben nekem nem ment, hogy oda tudjak figyelni rájuk (korábban is csak úgy, hogy elnyújtóztam az ágyon, aztán közben a telefonomat nyomkodtam, vagy hímeztem, gyöngyöt fűztem, mosogattam, és hasonló dolgokat végeztem, amik túl nagy odafigyelést, koncentrálást nem igényeltek, viszont a kezeimet lefoglalták, szóval nem voltam teljesen tétlen).

16. Fekve szeretek igazán olvasni. :) És leginkább a szobámban, mert ha a kertben heveredem le, ott pl. kevésbé tudok odafigyelni. Napszak szempontjából nincs kifejezetten kedvenc időszakom, de a reggel, ébredés utáni olvasást pl. kifejezetten szeretem (csak ez nem mindig kivitelezhető...), vagy éjjel, alvás előtt, "álomba olvasni" magam. :) Ennek köszönhetően persze történt már olyan, hogy elaludtam olvasás közben, aztán éjjel, 3 körül ébredtem fel arra, hogy ég a lámpa, én meg a könyvemen fekszem, és baromira nyomja az oldalamat... :D

17. Minden karácsonykor előveszem valamelyik Harry Potter kötetem és olvasom. :) Anno legtöbbször karácsonyra kaptam meg az új részeket, és nyomban el is kezdtem őket olvasni - kicsit ezt az érzést hozza vissza ez az újra-újra-újraolvasás, minimális fénynél, a karácsonyfa mellett ücsörögve. :)

18. Szerencsésnek mondhatom magam, mert már rengeteg könyvet sikerült nyernem. :) Valahogy mindig bevonzom. Nyertem már a Blogturné Klub játékaival, könyvkiadók facebook-oldalán, antikvarium.hu játékokon, napilap Sudoku játékával, sőt, kaptam könyvutalványt itt a blog.hu-n, a blogom kapcsán is (akkor ez a blog még nem volt meg, szóval vagy a filmes vagy a zenés blogom révén kaptam).

19. Bármiből képes vagyok könyvjelzőt fabrikálni - ami kartonból, vagy keményebb papírból van. :) Így hát van pl. ruhacímke könyvjelzőm, meg Pickwick teásdobozfedél könyvjelzőm is. :D De olyan is volt, hogy egy bonbonos vagy illatszercsomagos dobozból vágtam ki egy darabot, mert tetszett a doboz alapszíne. :)) Tudom, klinikai eset vagyok... :'D

20. Úgy 1 éve elkezdtem kicsi noteszokat használni, amit mindig magamnál tartok olvasás közben (legalábbis ha itthon olvasok, mert nem szoktam egyébként magammal cipelni - ha nincs nálam notesz, akkor a telefonomba jegyzetelem), amibe olyan dolgokat jegyzetelek fel a könyv kapcsán, amiket jó lenne nem-elfelejteni. :) Pl. oldalszámot, ahol érdekes idézetet találtam, vagy egy-egy szót, aminek a jelentésével nem vagyok teljesen tisztában, és utána akarok nézni, esetleg dalcímeket, amikre rá akarok keresni (Szent Johanna Gimi esetén pl. elég sok ilyet felírtam :D ), vagy olyan gondolatokat, amiket majd a molyos értékelésembe a végén feltétlen bele akarok fogalmazni. :)

21. Míg suliba jártam, gyakran olvastam az órák közötti szünetekben is (leginkább ötödéven - korábban még ott voltak a barátnők, velük lógtunk, de ötödévre már egyedül maradtam, ők elkerültek onnan). Még kicsit csodabogárnak is tartottak emiatt, mert nagyon kevés olyan ismerősöm/barátom volt/van, aki szeret olvasni, és nyilvánosan is műveli ezt a tevékenységet... :/ Aztán ez megmaradt fősulin is, a koliban + előadások előtt gyakran olvasgattam - mikor épp nem volt miről beszélgetnünk, akkor két csoporttársnőm szintén, szóval annyira már különc sem voltam. :) Vagy legalábbis már hárman voltunk azok. ^^

22. Szeretem előbb a könyvet elolvasni, aztán jöhet a filmverzió is az adott történetből. Ehhez mindig igyekszem magam tartani, kivétel az olyan, aminél a könyvet már nem szándékszom elolvasni. Aztán van, hogy annyira megszeretem a filmet, hogy muszáj könyvben is elolvassam - pl. a Trónok Harcával így voltam. :) Nem biztos, hogy elkezdtem volna a könyvet, ha nem nézem a sorozatot, de így abszolút meghozta hozzá a kedvemet. *-*

23. Az elolvasott könyvekről papíron is vezetek listát (a Moly mellett). Régi A5-ös határidőnaplót használok erre a célra: amúgy is totál könyvszerű, úgyhogy illik hozzá. :) Mindig felírom a szerzőt/címet, olvasás dátumát és hogy én hány csillagra értékeltem az 5-ből, valamint a könyv adatait (kiadó, oldalszám) és hogy honnan volt meg nekem a könyv (saját; kölcsön; e-book; melyik könyvtárból kölcsönöztem, stb)

24. Lehet, hogy csúnya dolog, de nem szeretem kölcsönadogatni a könyveimet, és én sem szoktam kölcsönkérni. Ez alól egyetlen kivétel tesóm, vele szabadon kölcsönözgetjük egymásnak a könyveinket, mert tudom, hogy vigyáz rá, vagy ha bármi történne vele, akkor újravenné. :) Másokban ilyen szempontból nem bízok... Sajnos, nem tehetem meg, hogy ha mégse kapom vissza az adott könyvet (vagy csak kb. darabokban...), akkor saját költségen újra megvegyem. Így hát inkább vigyázok arra, amim van. 

25. Műfaj szempontjából mindenevő vagyok: szépirodalomtól kezdve a szórakoztató irodalom bármelyik alfaján át bármilyen könyv jöhet, nincs olyan, amit élből elutasítsak. :) Egyedül életrajzokat nem olvasok (talán az egyetlen efféle könyv a Kowalsky meg a Vega zenekar megalakulásáról szóló "Csak egy ág..." volt). A verseskötetekért sem vagyok oda, bár néha beiktatok egyet-egyet, az úgy jól esik néha a lelkemnek. :) No meg általában váltogatok, nem szeretek 1 műfajú/stílusú/témájú könyvet olvasni huzamosabb ideig. 

 

És még mindig lenne miről írnom, de azt hiszem, ennyi bőven elég így egyszerre... :D Becsületére váljon így is annak, aki ezt végigolvassa... :'D (Az átláthatóság kedvéért próbáltam a lényeget kiemelni.)
Kommentben szívesen fogadok észrevételeket, vagy saját listáitokat is akár. :)

Címkék: =szösszenet=

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvfan.blog.hu/api/trackback/id/tr718955020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása