J. D. Salinger: Zabhegyező

zabhegyező.jpg

"A serdülőre jellemző, hogy nagylelkűen meg akar halni azért, amiért az érett ember alázatosan élni akar."

"A regény főhőse Holden Caulfield 17 éves amerikai gimnazista, akit éppen a negyedik iskolából rúgtak ki. A cselekmény egy meg nem értett, a társadalmi konvenciókat befogadni és gyakorolni képtelen s ezért mindenünnen kitaszított kamasz fiú háromnapos kálváriája. Holden első személyben mondja el a kicsapása utáni három napjának történetét, melyet New Yorkban éjszakai mulatóhelyeken, kétes hírű szállodában s az utcán tölt el. Közben mindent megpróbál, hogy a világgal, az emberekkel normális kapcsolatot alakítson ki, de sikertelenül. Menekül az emberek elől, de mindenütt hazug embereket talál. Az egyetlen élőlény, akivel őszintén beszélhet, s aki talán meg is érti valamennyire, titokban felkeresett tízéves kishúga. De ő sem tud segíteni: Holden a történteket egy ideggyógyintézet lakójaként meséli el.
Salinger regénye nemcsak a kamaszlélek kitűnő, hiteles rajza, hanem a társadalmi konformizmus ellen lázadó ember kudarcának is szimbóluma."

Ne már… -.- Ez most frankón keresztben-hosszában arról szól, hogy van egy folyton önmagát sajnálgató tizenéves kis taknyos, aki számára rajta kívül mindenki egy nagy nulla unalmas alak, neki meg folyton folyvást minden „hervasztó”? (fontolgattam, hogy még egy „hervasztó”, és földhöz csapom a könyvet… csak aztán arra gondoltam, hogy könyvvel ilyet nem teszünk, akármennyire is rossz…) 
Utál suliba járni, mert ott is természetesen csak ő az egyedüli jó, az összes többi ember rajta kívül rossz, és azzal sztrájkol, hogy inkább megbukik… Mintha ezzel bárkinek is szívességet tenne, ha elvégzi az iskolát… Én sem voltam soha egy mintadiák, általánosban és középsuliban sem voltak valami fényesek a jegyeim (fősulira már azért megjött az eszem…), de nekem a szüleim azt mondogatták mindig, hogy „édes lányom, nem nekem tanulsz, hanem magadnak…”. ÉN láttam be, hogy NEKEM lesz így jobb… És nem hiszem el, hogy ez a betonagyú Holden, aki olyan okosnak hiszi magát, egyszerűen képtelen ezt megérteni. -.- Jellemtelen, akaratgyenge, és gőzöm sincs, milyen felnőtt válhat belőle… 
Látom benne néhol a társadalomkritikát, de ettől eltekintve nekem ez édeskevés volt. És én sem értem, miért olyan jó ez a könyv…

Kiadó: Európa

Oldalszám: 256

Olvastam: 2012.07.09.

Osztályzat: 5/2

Címkék: ifjúsági szépirodalom 2* ¤Európa¤ |J. D. Salinger| -2012- #amerikai szerző#

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvfan.blog.hu/api/trackback/id/tr255466430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása