Babits Mihály: A gólyakalifa


 

"Néha, pajtásaim közt ülve a padban eltűnődtem: miért éppen én vagyok a sok közt én? Mily titok kapcsolja minden érdekem, érzésem éppen ehhez a csinos, kis testhez? Mért nem a szomszédoméhoz?"

"Tábory Elemér a regény hőse kettős életet él. Ha „fekete Álma” nem árnyékolná be az ébrenlét óráit is. „Sonntagskind” lehetne, a szerencse gyermeke, akinek kedvez a sorsa, s akiben a képesség is megvan a boldogulásra és a létezés örömeinek teljes átélésére. A szorongató éjszakai álmok s az álmok emlékei azonban győznek a valóság fölött, eltömik az öröm forrásait, félelmetes hatalmukkal átrendezik, megváltoztatják Tábory Elemér belső világát. A folyton megújuló álomkényszer, megalázó sorsot rajzoltat a képzelettel, nyomasztóan, kínzóan teljeset, amely csak asszociációkkal kötődik a másikhoz, s mely sokkal több emberé, mint a másik. Tábory Elemér álmában előbb egy asztalosinas életét éli, akivel kegyetlenül bánnak, s aki a kegyetlenkedésekre maga is brutalitással felel, azután pedig napidíjas pesti írnokként tengődik – nélkülözések, félelmek, szorongások között – egészen az öngyilkosságig. A gólyakalifa a személyiség-megoszlás modern, világirodalmi rangú regénye, s egyben izgalmasan szép vallomás is az emberi elkötelezettségről, a szenvedélyre való belső készenlétről. „Mintha életem, s talán minden költő életének szimbóluma volna – írja Babits Mihály –, mely külsőleg simán foly, s csak belül gyötrődik, álmaiban.” "

Hangoskönyv alakjában ismerkedtem meg vele, de még így is napokba/hetekbe telt, mire elolvastam. Próbáltam olyankor hallgatni, mikor épp mást nem csináltam, így jobban tudtam koncentrálni a néha amúgy is elég kesze-kusza cselekményszálakra.
Lehet, hogy furcsát fogok írni (főleg, hogy egy minden tekintetben klasszikus műről van szó), de nekem ez néhány részletében hasonlított az Avatar c. filmhez. Hogy míg az egyik alszik, a másik akkor él, akkor cselekszik, aztán fordítva (igaz, hogy a filmben ezt egy műszer vezérelte, de akkor is...)... Érdekes volt. De nem ilyen végkifejletre számítottam. Beleborzongtam.

Kiadó: Osiris

Oldalszám: 154

Olvastam: 2010.02.20.

Osztályzat: 5/4,5

Címkék: regény álom magyar szerző 4.5* |Babits Mihály| ¤Osiris¤ -2010- #magyar szerző#

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvfan.blog.hu/api/trackback/id/tr272915039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása